ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Η δημοσκοπική πλάνη των social media

Τα διάσημα «πέντε λεπτά δημοσιότητας» έχουν μετατραπεί σε «three seconds attention span». Περίπου τόσο χρόνο έχει κάποιος που “σκρολάρει” στο κινητό του να αποφασίσει αν αξίζει να χαρίσει ένα κλικ ή έστω μερικά ακόμη δευτερόλεπτα για να δει ένα post.

Φωτογραφία, κείμενο, βίντεο, όλα παίζουν ρόλο, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια για να κάνεις engage το κοινό σου ή να το χάσεις…

Αυτή είναι τουλάχιστον η απλοϊκή θεωρία, την οποία έχουν υιοθετήσει χιλιάδες επιχειρήσεις, αλλά και σχεδόν όλα τα πολιτικά πρόσωπα και κόμματα, αγνοώντας πλήρως τους περίπλοκους αλγόριθμους των κοινωνικών δικτύων και τις ουσιαστικές διαφορές που αυτά έχουν μεταξύ τους.

Στον πολιτικό χώρο, ιδιαίτερα, αυτό έχει οδηγήσει σε μια μορφή δημοσκοπικής πλάνης, στην οποία πολιτικοί και επικοινωνιολόγοι παγιδεύονται πάρα πολύ συχνά. Μια φούσκα, που μεταφράζεται λανθασμένα ως επέκταση της κοινωνίας και αναλύεται ποσοτικά. Ένας ψηφιακός μικρόκοσμος, που καθημερινά έχει χαρακτήρα «κατεπείγοντος», με αποτέλεσμα να απαιτείται τεράστια ενέργεια για μια συνεχή ροή από post, tweets, σχολιασμό της επικαιρότητας ή σαρκαστικά σχόλια.

Μη λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν πολλά παραπλανητικά στοιχεία, όπως πολλαπλά ανώνυμα προφίλ, χρήστες bot, στρατευμένα trolls, επαγγελματίες followers και κομματικούς ψηφιακούς στρατούς, πολιτικοί και επαγγελματίες κάνουν δυο συχνά λάθη.

Αφενός πολλοί επικοινωνιολόγοι εστιάζουν σε ποσοτικά στοιχεία, τα οποία όμως είναι συγκεντρωτικά και δεν περιέχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά. Παρουσιάζεται στους πελάτες τους πλήθος στατιστικών για το σύνολο του engagement, τα θετικά σχόλια, τα likes, τα shares και τα retweets, δημιουργώντας μια απόλυτα ψευδή εικόνα για τη δημοτικότητα του υποψηφίου ή εκλεγμένου πολιτικού, την πρόθεση ψήφου και την πραγματική τους επίδραση στο ακροατήριο.

Αφετέρου, οι ίδιοι οι πολιτικοί έχουν ποτιστεί με το ψυχαναγκαστικό σύνδρομο του FOMO -Fear of Missing Out- και θεωρούν ότι πρέπει να εκφέρουν άποψη για όλα σχεδόν τα ζητήματα, όσο πιο άμεσα γίνεται. Η τακτική αυτή, εκτός από τον υψηλό κίνδυνο για επικοινωνιακά ατοπήματα και εκτός από την έλλειψη βάθους επιχειρημάτων -λόγω ταχύτητας-, το μόνο που ουσιαστικά πετυχαίνει είναι η συσπείρωση ενός μικρού και «ορκισμένου» κοινού, στους οποίους γίνεται ένα οργανικό “retargeting”.

Αυτά τα δυο στοιχεία δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα για λάθος εκτιμήσεις. Και αυτό γιατί λείπει μια σημαντική παράμετρος. Ότι δηλαδή οι αλγόριθμοι ευνοούν τον ριζοσπαστισμό και τα άκρα. Η «μεγάλη σιωπηλή πλειοψηφία» παραμένει ακριβώς αυτό… δηλαδή σιωπηλή. Ειδικότερα σε περιβάλλον social media και ιδιαίτερα σε ότι έχει να κάνει με την πολιτική.

Και εν τέλει είναι αυτές οι λάθος εκτιμήσεις, που οδηγούν σε λάθος επιχειρηματολογία, λάθος στόχευση, λάθος προεκλογικές καμπάνιες και αποτυχημένα εκλογικά αποτελέσματα, που χαρακτηρίζονται εκ των υστέρων ως «πέρα από τα προγνωστικά».

 

* Ο Γιάννης Ζαμπέλης είναι Επικοινωνιολόγος – Διευθυντής Στρατηγικής των εταιριών PERCEPTO & MEDIA PLANNERS PERCEPTO is a Political Communications division of MEDIA PLANNERS digital marketing agency.

www.percepto.gr

www.mediaplanners.gr

6972330973

[email protected]

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.