ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Δυο γυναίκες, δυο ρακέτες

Δυό γυναίκες, δυό ρακέτες, θα ‘λεγε ο στιχουργός. Οι παράλληλες ιστορίες δεν πάντοτε διδακτικές ή συγκινητικές. Ιδίως, εάν πρόκειται γι’ απλή και μόνον σύμπτωση. Όπως στην περίπτωση του Ρολάν Γκαρός. Γιατί η γαλλική αστυνομία συλλαμβάνει την Γιάνα Σιτζίκοβα ως κοινή εγκληματία, μόλις ηττηθεί απ’ την αντίπαλό της; Επειδή εμπλέκεται σε κύκλωμα παράνομου στοιχηματισμού. Αν δεν είχε αποκλεισθεί, θα της επέτρεπαν να διεκδικήσει και τον τίτλο, εκτοξεύοντας το σκάνδαλο σ’ ανυπολόγιστη απόδοση; Χλωμό αλλ’ οι φήμες οργιάζουν. Πόσοι, άραγε, αθλητές κερδίζουν εκατομμύρια, ακολουθώντας το παράδειγμα της Ρωσίδας τενίστριας;

Η υπόθεση σηκώνει τσιγάρο. Κι αν το κάπνισμα απαγορεύεται, ακόμα και σ’ ανοιχτά γήπεδα ή άδειες κερκίδες, την φωτιά την άναψε όχι το νούμερο εκατόν ένα της παγκόσμιας κατάταξης, παρακαλώ, αλλά το νούμερο δύο. Το δικό της έγκλημα; Άρνηση να παραστεί στις καθιερωμένες συνεντεύξεις Τύπου. Άρνηση να τις υποστεί, σύμφωνα με την δική της εκδοχή. Για την ακρίβεια, η Ναόμι Οσάκα δεν συνεμορφώθη. Προηγήθηκαν, εκ μέρους του τουρνουά, οι συστάσεις, ένα μικρό πρόστιμο κι η έμμεση απειλή του αποκλεισμού της, διαδοχικά. Αντιστρέφοντας τους δυσμενείς συσχετισμούς, η δημοφιλέστερη εκπρόσωπος του αθλήματος, προτίμησε ν’ αποχωρήσει. Αντί να χάσει τον πόντο κι ίσως το παιχνίδι δια παντός, μ’ ένα έντεχνο βολέ έστειλε το (κίτρινο) μπαλάκι στην πλευρά των διοργανωτών.

Σάλος: άρθρα, δηλώσεις υποστήριξης κι επικριτικές, κατάρες κι απειλές, στα social πόλεμος, ολίγη συνομωσία, μπόλικη υποκρισία. Λίγο πολύ, οι γνωστές και προβλέψιμες συμμαχίες. Απ’ τη μιά, το σύστημα του θεάματος, με τους αυστηρούς κανόνες, τους χορηγούς, τους διαφημιστές, τα Μίντια και τους υποστηρικτές πρωταθλητές, σηλαδή τα χρυσά πρωτοπαλλήκαρα, σαν τον Ράφα Ναδάλ. Απ΄την άλλη, μεγάλη μερίδα συμπαθούντων φιλάθλων, οι οπαδοί της ανοχής και του διαφορετικού πνεύματος, ακόμα και συμπαραστάτες αστέρες σαν τον Λούις Χάμιλτον ή τον Στιβ Κάρι. Την αμηχανία των Μεγάλων Τεσσάρων του παγκόσμιου τένις (Παρίσι, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Μελβούρνη) την υπογραμμίζει η ανακοίνωσή τους για δήθεν στήριξη και προσφορά βοήθειας στην Οσάκα, αφού πρόλαβε να γνωστοποιήσει την αποκλειστική αιτία της συμπεριφοράς της, δηλαδή το άγχος και την κατάθλιψη. Τι να κάνουν κι οι δικαιωματιστές, έπρεπε να πάρουν θέση. Όταν ένας στους τρεις κατοίκους του πλανήτη, υπολογίζεται πως εμφάνισε συμπτώματα διαταραχής στη διάρκεια της πανδημίας, πώς να μην γίνει λάβαρο η επίκληση της ψυχικής υγείας, κόντρα σ’ όλες τις δεσμεύσεις, στους τύπους και στις επιταγές στου πανίσχυρου Τύπου;

Γνωρίζοντας το μίγμα τοξικότητας κι ανοησίας που μονοπωλεί τις ανάλογες συνεντεύξεις στα φεστιβάλ κινηματογράφου, για παράδειγμα, αναγνωρίζω στην Γιαπωνέζα τενίστρια το απόλυτο δικαίωμα στην αυτοπροστασία. Όμως, η απροθυμία της να νομιμοποιήσει όπως τόσοι και τόσες συναθλητές/τριες το διεθνές τσίρκο της ψευδο-επικοινωνίας, στο όνομα υποτίθεται της ενημέρωσης και του σεβασμού του κοινού, ισοδυναμεί με αμφισβήτηση μιας ολόκληρης τάξης πραγμάτων, σύμφωνα με την οποία όσο πιο διάσημος γίνεσαι (σε κάνουν), τόσο περισσότερο είσαι (σ’ αναγκάζουν), σ’ ένδειξη ανταπόδοσης, υποχρεωμένος να υποστηρίζεις το Προϊόν στο οποίο συμμετέχεις, ώσπου να μετατραπείς κι ο ίδιος σε προϊόν. Στην εποχή του άκρατου διακιωματισμού, ιδού το μέγα παράδοξο. Αν, δηλαδή, οι ανώνυμοι κι οι άσημοι του κόσμου δεν διαθέτουν φωνή ν’ ακουστούν, παρά μόνον ως «σιωπηλή πλειοψηφία», αντιθέτως οι Ήρωες του αθλητισμού κι διασημότητες του θεάματος είναι υποχρεωμένοι να ομιλούν επί παντός, να χειραγωγούν χειραγωγούμενοι, να ερεθίζουν δι’ εξομολογήσεων και αποκαλύψεων.

Ύστερα από τη Ναόμι Κλάιν περί καπιταλισμού του χάους και τη Ναόμι Κάμπελ περί μόδας, η Ναόμι Οσάκα αγγίζει την ευαίσθητη περιοχή ανάμεσα στον Λόγο και στην Σιωπή, ανάμεσα στο δημόσιο και στο προσωπικό. Θα κερδίσει το παιχνίδι με τους καταπατητές; Δύσκολο το στοίχημα κι η Σιτζίκοβα στη φυλακή. Όσο για εμάς εδώ, ο νούς μας στην Σάκκαρη και στον Τσιτσιπά, καθώς δεν ευνοούμαστε εσχάτως στα ομαδικά αθλήματα.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.