ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ν/σ «ενίσχυση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης»

Κυρ. Πιερρακάκης: Fake news τα σενάρια περί υποχρηματοδότησης και υποβάθμισης των δημόσιων Πανεπιστημίων

«Η χρηματοδότηση που δίνεται φέτος για το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι πολύ μεγάλη και ξεπερνά το ένα δισ. ευρώ», τόνισε χαρακτηριστικά, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, χαρακτηρίζοντας «ανακριβείς, φανταστικά σενάρια και fake news», τις κατηγορίες κατά της κυβέρνησης για υποχρηματοδότηση, υποβάθμιση και απαξίωση των δημόσιων ΑΕΙ, με στόχο την ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Κατά την συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, για την «ενίσχυση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», ο κ. Πιερρακάκης υπεραμύνθηκε των νέων νομοθετικών πρωτοβουλιών που προωθεί η κυβέρνηση, τονίζοντας ότι η παρούσα μεταρρύθμιση είναι μια πρώτη από πολλές άλλες που θα ακολουθήσουν.

«Το πλαίσιο, συνολικά, της μεταρρύθμισης που πρέπει να γίνει στην παιδεία, πρέπει να ακουμπήσει τα πάντα και για αυτό θέλουμε να δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση και πρόσθετο βάρος στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μέσω του νομοσχεδίου που φέρνουμε σήμερα. Είναι μα ευκαιρία που σαν χώρα οφείλουμε να αξιοποιήσουμε», είπε ο υπουργός Παιδείας.

Ταυτόχρονα, επιτέθηκε σε όσους αντιδρούν και διαμαρτύρονται για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Έχουν ακουστεί τις τελευταίες μέρες πολλές ανακρίβειες, πολλά φαντασιακά σενάρια και ανάμεσα τους υπάρχει ένα, ότι δήθεν μειώνουμε την χρηματοδότηση στα δημόσια πανεπιστήμια με στόχο κάποια φαντασιακή υποβάθμιση.

Αυτό προφανώς δεν ισχύει και δεν το λέει κανένα μέλος της κυβέρνησης αλλά το λένε οι αριθμοί από μόνοι τους.

Το 2018 η χρηματοδότηση, μέσω του τακτικού προϋπολογισμού των δημοσίων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ήταν 92 εκατ. ευρώ.

Πέρσι, ξεπέρασε τα 133 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 41 εκατ. ευρώ. Άρα, κάθε χρόνο από το 2018 και μετά, η δημόσια χρηματοδότηση αυξάνεται, ενώ από το 2015-2018 κάθε χρόνο μειωνόταν».

Και ο κ. Πιερρακάκης συνέχισε:

«Να πω ότι αυτή η χρηματοδότηση δεν συναρτάται πάντοτε από τη συνθήκη της βούλησης μας αλλά από τις δημοσιονομικές συνθήκες και αυτό το γνωρίζει καλά όποιος κυβερνά αυτό τον τόπο.

Επίσης γνωρίζουμε ότι πέρα από τον τακτικό προϋπολογισμό, υπάρχουνε και άλλα πρόσθετα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ υπάρχουν και τα ΣΔΙΤ».

Όπως υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης, «από το Ταμείο Ανάκαμψης, ειδικά τώρα ενδεικτικά αναφέρω ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα λάβουν επιπροσθέτως 113 εκατ. ευρώ για αγορά ερευνητικού εξοπλισμού και ενίσχυση καινοτομικής δραστηριότητας».

«Είναι σαν ένα δεύτερο τακτικό προϋπολογισμό στοχευμένο στην έρευνα, και βέβαια πρόσθετα κονδύλια από το ΕΣΠΑ της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ, και περίπου 700 εκατ. σε ΣΔΙΤ για εθνικές εστίες. Αν κανείς τα αθροίσει αυτά, η χρηματοδότηση που δίνεται στο δημόσιο πανεπιστήμιο είναι πολύ μεγάλη και ξεπερνά το ένα δισ. ευρώ», τόνισε ο υπουργός Παιδείας και συμπλήρωσε:

«Πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω; Καθέτως ναι. Δεν διαφωνήσει κανείς σε αυτή τη αίθουσα με αυτό, αλλά από κει και πέρα, το να λέμε ότι υπάρχει υποβάθμιση της χρηματοδότησης τους, όταν η χρηματοδότηση αυξάνεται συστηματικά, δεν είναι τίποτα άλλο παρά fake news».

«Χρειάζεται να θέσουμε τη χώρα σε κίνηση. Διάλογος θα υπάρξει. Αυτό όμως που θα υπάρξει ακόμα περισσότερο θα είναι ορμή, ταχύτητα, μεταρρυθμιστική φορά και διάθεση για πολύ μεγάλες αλλαγές», κατέληξε ο κ. Πιερρακάκης.

Ζέτα Μακρή: Η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεί στοίχημα για την κυβέρνηση - Η τρέχουσα τετραετία θα είναι μια επανάσταση για την επαγγελματική εκπαίδευση και την δια βίου κατάρτιση

«Το νομοσχέδιο που προτείνουμε σήμερα είναι μια συντονισμένη συνέχιση των απαραίτητων δομικών μεταρρυθμίσεων του εκπαιδευτικού συστήματος, για να ενισχυθεί τόσο η ελκυστικότητα και η αποτελεσματικότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης στα επίπεδα 3,4 και 5, αλλά και για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και στις τάχιστες μεταβολές της εθνικής και τοπικής οικονομίας», τόνισε η υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ζέτα Μακρή, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου για την «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» στην Ολομέλεια.

Η υφυπουργός ανέφερε πως η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία επιφέρει «μια ριζική μεταρρύθμιση και ισχυροποίηση της Επαγγελματικής Κατάρτισης στην χώρα μας». Υπογράμμισε πως «για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον υπουργό Παιδείας και όλων όσων υπηρετούμε στο υπουργείο, αυτή η τρέχουσα τετραετία θα είναι μια επανάσταση για την επαγγελματική και την δια βίου κατάρτιση», έτσι ώστε «η επαγγελματική κατάρτιση να αποτελέσει τον πραγματικό και απόλυτο καταλύτη της κοινωνικής κινητικότητας».

Η υφυπουργός επισήμανε ότι «στο αυξανόμενο περιβάλλον ανταγωνισμού απαιτούνται αστραπιαίες αλλαγές και προσαρμογές στις εθνικές αγορές, ανάπτυξη καινοτομιών καθώς αυτά είναι βασικές προϋποθέσεις επιβίωσης».

Στην κατεύθυνση αυτή, είπε η κ. Μακρή, «η ενεργοποίηση, η βελτιοποίηση και η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης αναδεικνύεται σε ρυθμιστικό παράγοντα». Πρόσθεσε πως «η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί ένα στοίχημα της κυβέρνησης» υπενθυμίζοντας ότι «ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει πει πως θα δώσουμε όχι απλά νέες προοπτικές, αλλά θα εξασφαλίσουμε και την αξιοπρέπεια της ενασχόλησης σε ένα αντικείμενο (εν. την επαγγελματική εκπαίδευση) που λόγω κοινωνικών στερεοτύπων στην πατρίδα μας ενδεχομένως να μην είχε τύχει την αναγνώριση που θα έπρεπε».

Η υφυπουργός είπε πως είναι «αναγκαίο να πειστούν τα νέα παιδιά και οι οικογένειές τους ότι υπάρχουν πολλοί δρόμοι για την επιτυχία στη ζωή και αυτή δεν περνάει αναγκαστικά από ένα πτυχίο ΑΕΙ».

Η κ. Μακρή, αναφερόμενη ειδικά στις διατάξεις του σχεδίου νόμου και όσων εισάγονται στην επαγγελματική εκπαίδευση, μεταξύ άλλων επισήμανε ότι «ενισχύεται η συνάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και όχι η συνάθροισή της στον ίδιο χώρο». Πρόκειται «για μια ουσιαστικής και σύγχρονης ταυτότητας των ΙΕΚ που μετονομάζονται γιατί αναβαθμίζονται σε ανώτερες σχολές επαγγελματικής κατάρτισης» και είναι «η εύρυθμη λειτουργία και αποτελεσματική συνεργασία των εργαστηριακών κέντρων με τις εκπαιδευτικές δομές που εξυπηρετούν. Η επέκταση των καινοτομιών των Πρότυπων ΕΠΑΛ, η επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου των εργαστηριακών κέντρων, η ενδυνάμωση των περιφερειακών συμβουλίων και η σύνθεσή τους με την παραγωγή και την αγορά της εργασίας. Η αύξηση του δικτύου των ΣΑΕΚ μετά από ειδικές μελέτες».

Η υφυπουργός, καταλήγοντας, επισήμανε ότι για την Ελλάδα σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη δεξιοτήτων και προγραμμάτων κατάρτισης και εκπαίδευσης προβλέπονται πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό που θα ξεπεράσουν τα 3,5 δισ. ευρώ, «για αυτό, ως κυβέρνηση και υπουργείο προχωράμε με πιο τολμηρά βήματα για την ισχυροποίηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης».

Στέφανος Παραστατίδης: «Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι»

Ο Στέφανος Παραστατίδης, Βουλευτής Κιλκίς και Ειδικός Αγορητής του ΠΑΣΟΚ - Κινήματος στο σχέδιο νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση τοποθετήθηκε στην σημερινή συζήτηση στην Ολομέλεια αναφέροντας μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

· Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι μία οργανωτικού τύπου παρέμβαση τρία μόλις χρόνια μετά την ψήφιση του «εμβληματικού» Ν.4763/2020. Γιατί προφανώς δεν έγινε τίποτε από όλα όσα εξαγγέλθηκαν. Όπως δεν έγινε με την πανεπιστημιακή αστυνομία. Όπως δεν έγινε με την εκλογή των συμβουλίων διοίκησης στα ΑΕΙ. Όπως δεν έγινε με την αξιολόγηση. Όπως δεν έγινε τίποτα, τελικά, με την Παιδεία.

· Το κακό δεν είναι μόνο ότι αποτύχατε. Το χειρότερο είναι ότι συνεχίζετε στο ίδιο μοτίβο. Με συγκεντρωτικές δομές και μοντέλα διοίκησης, χωρίς εκτενή διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία, με αδιαφανείς και αναξιοκρατικές αντιλήψεις.

· Ιδρύετε υπέρ - συγκεντρωτικές μέγα-δομές, 600, 800 ή και 1000 μαθητών. Δομές που δοκιμάσατε και στο παρελθόν, με τον Ν.576/1977. Βέβαια, τότε, ο Γεώργιος Ράλλης δεν είχε μεταρρυθμιστικό οίστρο. Και αντί για campus, τα ονόμασε Κ.Ε.Τ.Ε. τα οποία καταργήθηκαν το 1985 ως πλήρως αποτυχημένα από τον νόμο Κακλαμάνη.

· Για τις 60 μεγα-δομές δημιουργείτε θέσεις "Οργανωτικού Συντονιστή" που θα λαμβάνουν το επίδομα του Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης. Όμως, οι οργανωτικοί συντονιστές δεν διορίζονται με διαδικασία όμοια με τους γενικούς διευθυντές. Ο υπουργός ορίζει τις προϋποθέσεις. Ο υπουργός ορίζει την τριμελή επιτροπή, που τους επιλέγει. Ο υπουργός δύναται να τους παύσει. Αυτός είναι ο λόγος, που καταθέσαμε συγκεκριμένη τροπολογία, προτείνοντας η επιλογή να γίνεται από το ΕΙΣΕΠ (Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊστάμενων) που συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΑΣΕΠ.

· Βαπτίζετε τα ΚΕΤΕ σε Κ.Ε.Ε.Κ (campus), βαπτίζετε τα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ. Βαπτίζετε καλές πρακτικές, που δεν έχουν καν αξιολογηθεί από τα πρότυπα ΕΠΑΛ .Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι. Μπορεί βέβαια να μην είστε μεταρρυθμιστές. Εύχομαι τουλάχιστον να είστε άξιοι νονοί.

· Εμείς, στο ΠΑΣΟΚ, πιστεύουμε στον διάλογο και το έχουμε αποδείξει στην πράξη. Αναφέρω, επί παραδείγματι, τη μεγάλη μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για την οποία προηγήθηκε εκτενής και ουσιαστικός διάλογος. Εσείς προαναγγέλλετε μία νέα μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και τη γράφετε μόνοι σας, στο υπουργείο, στα μουλωχτά. Αλήθεια, σε ποια δημοκρατική χώρα της Ευρώπης γίνονται μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία χωρίς εκτενή διάλογο; Σε ποια Δημοκρατία μαθαίνονται οι αλλαγές στην Παιδεία από παραπολιτικά και non paper;

· Το ΠΑΣΟΚ επιμένει ιδεολογικά ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να φθίνει εις βάρος της κατάρτισης. Οι δομές κατάρτισης πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά στις δομές εκπαίδευσης και όχι ως υποκατάστατα. Θέλουμε πρώτα πολίτες και ύστερα εργαζόμενους. Αυτό όμως απαιτεί: βαθιές τομές στην παραγωγή δεξιοτήτων, στην κοινωνική προστασία, στη φορολογία και στις εργασιακές σχέσεις.

· Προτείνουμε την δημιουργία ενός νέου κεντρικού φορέα κατ' αντιστοιχία του ΙΕΠ για το σύνολο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ενός φορέα με δύο πυλώνες: Επιστημονικό για το σχεδιασμό την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων. Διαχειριστικό για τη χρηματοδότηση όλων των αναγκών της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε υποδομές και εξοπλισμό. Αυτό το νέο Ινστιτούτο για την Επαγγελματική εκπαίδευση, σωστά στελεχωμένο και μακριά από τις αβελτηρίες και την ανεπάρκεια των υφιστάμενων φορέων είναι το πρώτο και αναγκαίο βήμα.

Δημήτρης Κουτσούμπας: Άδικο και μεσαιωνικό το ν/σ για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση

Σκληρή κριτική στη κυβέρνηση άσκησε ο γενικός γραμματέας της ΚΕ και πρόεδρος της Κ.Ο του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, σε παρέμβαση του στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την «Ενίσχυση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», κάνοντας λόγο για γερασμένη πολιτική, διανθισμένη με σύγχρονες φιοριτούρες, που είναι απέναντι στους νέους.

Ο κ. Κουτσούμπας, χαρακτήρισε» άδικο και μεσαιωνικό το νομοσχέδιο το οποίο δίνει τους μαθητές βορρά στα χέρια των επιχειρηματιών, συνδέοντας την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την άγρια ζούγκλα της αγοράς εργασίας και με τα συμφέροντα των λίγων» και τόνισε ότι «οι σημερινές κινητοποιήσεις των νέων αποδεικνύουν ότι είναι απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης γιατί δεν ανέχονται να διαγράφονται οι κόποι τους».

«Η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν αναβαθμίζει την δημόσια εκπαίδευση αλλά αντίθετα την υποβαθμίζει, την απαξιώνει, παράγει τεράστια ανεργία ενώ σπάτε το ρεκόρ της τζάμπα εργασίας με την θεσμοθέτηση απλήρωτης πρακτικής άσκησης των 22 ημερών, δίνοντας βορά τους μαθητές από την 3η τάξη των ΕΠΑΛ στους επιχειρηματίες», υπογράμμισε ο κ. Κουτσούμπας.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.