ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ομιλίες στο συνέδριο του Economist

Ενδιαφέρον και κινητικότητα στα ενεργειακά

Ως χρονιά μεγάλης δραστηριότητας σε ό,τι αφορά τους υδρογονάνθρακες, χαρακτήρισε το 2014, για την περιοχή της λεκάνης της Μεσογείου και γενικότερα της Ευρώπης, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της νορβηγικής εταιρείας Petroleum Geo-Services (PGS), Σβέρε Στραντέντες, μιλώντας στο συνέδριο του Economist, που τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας.

Ενδιαφέρον και κινητικότητα στα ενεργειακά

«Το 2014 […] έχουμε άδειες που "κλειδώνουν" στην Αίγυπτο, ενώ σε Λίβανο, Ελλάδα, Κροατία και Μαυροβούνιο, προετοιμάζονται επίσης τέτοιοι γύροι αδειοδοτήσεων. Την ίδια στιγμή, θα αυξηθούν οι έρευνες σε Λίβανο και Κύπρο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον διεθνών παικτών. Χρειάζονται γύροι αδειοδοτήσεων που θα είναι διαφανείς και ο Λίβανος είναι καλό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση», σημείωσε ο κ.Στραντένες, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας, που πραγματοποιεί τις σεισμικές έρευνες για τους υδρογονάνθρακες από το Ιόνιο μέχρι τη νότια Κρήτη.

Πρόσθεσε ότι το ενδιαφέρον για τη χαρτογράφηση υδρογονανθράκων στις θάλασσες ιδίως της ανατολικής Μεσογείου είναι τεράστιο. «Έχουμε πάρα πολύ ποικίλη γεωμορφολογία στην Ελλάδα και το Βόρειο Ιόνιο και ανάλογη στην Ιταλία και την Αλβανία στα θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Και στη δυτική Πελοπόννησο επίσης. Ο χάρτης αυτός μας επιτρέπει να καταλάβουμε το δυναμικό, αλλά χρειάζεται κι άλλη δουλειά και μελέτη», κατέληξε.

Έργα από τη ΔΕΠΑ

«Πρόσω ολοταχώς» κινείται η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), σε ό,τι αφορά την προώθηση και έναρξη τριών έργων αυξημένου ενδιαφέροντος για την ενδυνάμωση του ρόλου της Ελλάδας ως ενεργειακής δύναμης στη νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως προέκυψε στη διάρκεια της εισήγησης, του Κώστα Καραγιαννάκου, επικεφαλής του τμήματος Προμήθειας Αερίου και Διεθνών projects της εταιρείας.

Αναλυτικότερα, το 2015 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB), ενός έργου που εντάσσεται στη λίστα των Projects κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.

Σε ό,τι αφορά τον σταθμό αεριοποίησης φυσικού αερίου, που σχεδιάζεται στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας, με στόχο να εξάγεται υγροποιημένο φυσικό αέριο στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, επισήμανε ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη τεχνικής εφικτότητας. Πλέον, η ΔΕΠΑ προχωρά στη διενέργεια Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), εξετάζοντας διάφορες εναλλακτικές τοποθεσίες για τη χωροθέτησή του στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

Κατά τον κ.Καραγιαννάκο, πολύ σημαντικό και ενδιαφέρον έργο είναι ο υπό εξέταση αγωγός, που θα μπορούσε να μεταφέρει αέριο από τη λεκάνη της Λεβαντίνης, μέσω Ελλάδας, στην Ευρώπη. Η ΔΕΠΑ ήδη υλοποίησε σχετική μελέτη (pre-feasibility study) και προέκυψε ότι το έργο έχει οικονομική λογική και είναι τεχνικά εφικτό.

Επενδύσεις 1 δισ. ετησίως από τη ΔΕΗ

Επενδύσεις της τάξης του 1 δισ. ευρώ ετησίως, πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η ΔΕΗ, όπως επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αρθούρος Ζερβός.

Όπως είπε, η Ελλάδα αποτελεί ένα από τα λιγοστά παραδείγματα χώρας παγκοσμίως, που κατάφερε να διαχειριστεί επιτυχώς την ηλεκτροδότηση πολυάριθμων μη διασυνδεμένων νησιών. «Είναι προφανές», πρόσθεσε, «ότι η διασύνδεση των νησιών αποτελεί σημαντικό τμήμα του επενδυτικού μας σχεδιασμού».

Χρειάζονται επενδύσεις εκατοντάδων δισ. ευρώ

Στα 5,85 δισ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός της ΕΕ για έργα ενεργειακής υποδομής στα επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο του κανονισμού για τη «Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη», όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Πάνος Καρβούνης.

«Το ποσόν αυτό δεν είναι τεράστιο, αλλά θεωρούμε ότι μπορεί να αποδώσει μέσω μόχλευσης κεφαλαίων. Οι ενεργειακές υποδομές χρειάζονται πολύ μεγάλες επενδύσεις. Για παράδειγμα, οι διαχειριστές μεταφοράς [ενέργειας] εκτιμάται ότι θα έχουν ανάγκες επενδύσεων 200 δισ. ευρώ μέχρι το 2020 και οι υποδομές διανομής 400 δισ. ευρώ, οπότε τα 5,85 δισ. είναι σαφώς ένα περιορισμένο ποσόν. Ωστόσο, μπορεί να είναι καταλυτικό στο να χρησιμοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά μέσα, πιο καινοτόμα, όπως […]ο μηχανισμός εγγυήσεων, που αυτή τη στιγμή διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», εξήγησε.

Πέραν των χρηματοδοτικών εργαλείων, πρόσθεσε, «υπάρχουν δύο πράγματα που έχει στο μυαλό της η ΕΕ όταν μιλάει για ενεργειακές υποδομές». Βραχυπρόθεσμα, το ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας, δηλαδή η ανάγκη να κατασκευαστούν οι ελλείπουσες διασυνδέσεις, ώστε να τερματιστεί η [ενεργειακή] απομόνωση ορισμένων μελών.

«Εδώ υπάρχει ένα πακέτο νομοθετικών μέτρων, το οποίο πρέπει να καταστεί εσωτερικό δίκαιο όλων των χωρών της ΕΕ και θα επιτρέψει […] να γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις σε ένα κλίμα διαφάνειας, ούτως ώστε αυτοί που επιδιώκουν να επενδύσουν να ξέρουν ακριβώς τι τους περιμένει», διευκρίνισε.

Δυνατότητα διπλασιασμού του TAP

Τη δυνατότητα διπλασιασμού της χωρητικότητας του Διαδριατικού Αγωγού (TAP) σε τουλάχιστον 20 bcm (δισ. κυβικά) ετησίως και μάλιστα με αξιοποίηση υποδομής που θα έχει ήδη δημιουργηθεί, υπενθύμισε από την πλευρά του ο μάνατζερ της κοινοπραξίας του έργου για την Ελλάδα, Ρικάρντ Σκουφιάς.

Πρόσθεσε ότι πλέον αρχίζει η πραγματική δουλειά για το έργο, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου (550 χλμ) θα περνά διαμέσου Ελλάδας, ενώ επανέλαβε ότι η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει στο τέλος 2015 και το πρώτο αέριο θα έρθει στην Ευρώπη στις αρχές του 2019.

Κρίσιμα τα ελληνικά λιμάνια

Αναπόσπαστο κομμάτι του λεγόμενου ευρωπαϊκού διαδρόμου μεταφορών, χαρακτήρισε τα πέντε μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια, ο αντιπρόεδρος και αρμόδιος Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σιμ Κάλας.

Ο κ. Κάλας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και στον «ελληνικό διάδρομο», που όπως είπε συνδέει τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας και τη βόρεια Ευρώπη με τη Μεσόγειο και την Ελλάδα, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των λιμανιών και του σιδηροδρομικού δικτύου.

Έκανε γνωστό ότι για τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών και των άλλων συγκοινωνιακών έργων υποδομής υπάρχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά, όπως είπε, δεν είναι δυνατό να χρηματοδοτηθούν όλα τα υποψήφια έργα στην Ευρώπη και προειδοποίησε ότι για το λόγο αυτό ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος.

Ο κ. Κάλας είπε ακόμα ότι το 37% των εισαγωγών και των εξαγωγών στην Ευρώπη γίνεται μέσω θαλάσσης και υπογράμμισε ότι για το λόγο αυτό χρειάζονται καλά λιμάνια. Υπενθύμισε ακόμα ότι το 3% των εκπομπών ρύπων, σε παγκόσμιο επίπεδο, παράγεται από τα μέσα μεταφοράς και επισήμανε ότι για το λόγο αυτό θα πρέπει να επεκταθεί η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, με τη δημιουργία εγκαταστάσεων σε όλα τα λιμάνια.

Στο μεταξύ, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Κούρκουλας, από το βήμα του συνεδρίου, χαρακτήρισε την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης περιφερειακό κέντρο στρατηγικής σημασίας για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη, αναφέρθηκε στις ραγδαίες εξελίξεις που συντελέστηκαν μεταξύ των χωρών της περιοχής στο εμπόριο, στον τουρισμό και σε άλλους τομείς, καθώς επίσης και στη σημασία των μεγάλων

Για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας είπε ότι η Ελλάδα άντεξε την πενταετή κρίση και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι το 2014 θα είναι, όπως είπε, η πρώτη χρονιά θετικών ρυθμών ανάπτυξης. Χαρακτήρισε τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ που θα διέλθει από την Ελλάδα σημαντικό ενεργειακό έργο, από το οποίο θα επωφεληθούν πολλές χώρες, ενώ εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι με την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά, αλλά σύντομα και της Θεσσαλονίκης, θα πολλαπλασιαστεί ο όγκος των συναλλαγών.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.