ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι προβλέπει για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

Σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου

Σε δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε αργά το βράδυ του Σαββάτου το νέο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου. Όπως αναφέρεται σχετικά "το Υπ. Οικονομικών καλεί τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο κοινωνικό εταίρο να συμμετάσχει από σήμερα 10 Οκτωβρίου 2015 στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».

Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στη φορολογία, το συνταξιοδοτικό σύστημα, την ενέργεια, την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ και την οινοποιία, μεταρρυθμίσεις που αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή προς ψήφιση τη Δευτέρα.

Συγκεκριμένα, στη φορολογία, το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει αναδρομική (από 1/1/2015) αύξηση του φόρου για τα ενοίκια από το 11% στο 15% για όσους έχουν εισόδημα έως 12.000 και από 33% στο 35% για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Παράλληλα, αυστηροποιείται το πλαίσιο για φοροδιαφυγή άνω των 150.000 ευρώ με άμεση κατάσχεση, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά.

Στην ενέργεια, το πολυνομοσχέδιο που τίθεται προς διαβούλευση περιλαμβάνει την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου αφορά στην υποχρέωση για μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου, μέσω του καθορισμού της επιλεξιμότητας για όλους τους πελάτες εκτός των περιοχών αρμοδιότητας των ΕΠΑ. Επίσης καθορίζονται τα ζητήματα που αφορούν στον καθορισμό του τιμολογίου διανομής για το διαχειριστή του κάθε δικτύου διανομής, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Όσον αφορά το ασφαλιστικό, το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει την σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας έως και το 2022.

Το κατώτατο όριο σύνταξης καταργείται για όσους συνταξιοδοτούνται από την 1η Ιουλίου 2015 και μετά και δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους, οι οποίοι θα λαμβάνουν ποσό σύνταξης που θα αναλογεί στα χρόνια ασφάλισής τους.

Σημειώνεται ότι οι παραπάνω διατάξεις δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας καθώς και όσους λαμβάνουν σύνταξη ως παθόντες στην υπηρεσία. Επίσης οι διατάξεις αυτές δεν έχουν εφαρμογή και για όσους λαμβάνουν κατά μεταβίβαση σύνταξη λόγω θανάτου του/της συζύγου τους ή του γονέα τους.

Εάν η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη, το ποσό αυτής μειώνεται περαιτέρω κατά 10% μέχρι τη συμπλήρωση του νέου προβλεπόμενου ορίου ηλικίας, δηλαδή τα 67 έτη.

Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν θα υποχρεούνται σε αποχώρηση από την Υπηρεσία πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους.

Παράλληλα, μειώνεται στο 50% η τιμή των φαρμακευτικών προϊόντων «αναφοράς», μετά τη λήξη της πατέντας, ενώ οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης απαλλάσσονται από την τα ανταποδοτικά τέλη.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το κείμενο «δεν επιβάλλονται ανταποδοτικά τέλη από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες στις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο ή το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Ελληνικού Δημοσίου Α.Ε. ή Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν, κατά τους όρους σχετικής σύμβασης, αναθέσει την παροχή υπηρεσίας ή την εκτέλεση έργου ή/και έχουν παραχωρήσει ή διαθέσει εμπράγματο ή άλλο δικαίωμα που περιλαμβάνει την ανάπτυξη, ανάπλαση, χρήση, εκμετάλλευση ορισμένης θαλάσσιας ή χερσαίας έκτασης, περιοχής, οδικού άξονα, μεταφορικής ή άλλης υποδομής, εφόσον από την εν λόγω σύμβαση ή εφαρμοστέα σχετικά νομοθετική διάταξη προβλέπεται ότι οι υπηρεσίες, στην παροχή των οποίων αντιστοιχούν τα ανταποδοτικά τέλη, παρέχονται από τα ανωτέρω πρόσωπα ή οντότητες».

Επίσης, απαλλάσσονται από το φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων οι μη στεγασμένες μεταφορικές υποδομές κυριότητος του Ελληνικού Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίες έχουν παραχωρηθεί στο πλαίσιο των συμβάσεων των προηγούμενων εδαφίων. Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται και επί συμβάσεων, οι οποίες έχουν συναφθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και από τότε που αυτές ίσχυσαν.

Φόροι, τέλη ή συναφή πρόστιμα της παρούσας παραγράφου, που έχουν ήδη καταβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν αναζητούνται, εκτός εάν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις έχουν αποφανθεί διαφορετικά. Υπό την
επιφύλαξη του προηγουμένου εδαφίου, πράξεις επιβολής ή ταμειακής βεβαίωσης τέτοιων φόρων, τελών ή συναφών προστίμων θεωρούνται αυτοδικαίως ανακληθείσες από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.»

Όσον αφορά τον ΟΑΣΑ, συγκροτείται επιχειρησιακή συντονιστική επιτροπή για την αναδιάρθρωσή του, όπου θα μετέχουν εκτός από τους προέδρους και διευθύνοντες σύμβουλοι των ΟΑΣΑ Α.Ε., ΣΤΑΣΥ Α.Ε. και ΟΣΥ Α.Ε., εκπρόσωποι κατά περίπτωση εκ των Υπουργείων α)Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, β) Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, γ) Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και δ) Εθνικής Άμυνας.

Η Επιτροπή είναι αρμόδια για:

α. Το συντονισμό των δράσεων που εντάσσονται στην αναδιάρθρωση, αναδιοργάνωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών των Αθηνών με βάση το σχέδιο αναδιάρθρωσης.

β. Τη λεπτομερή ανάλυση του Έργου, ειδικές δράσεις, σχέδια εργασίας για τον καθορισμό / προσαρμογή συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, οροσήμων και παραδοτέων καθώς και την παρακολούθηση και τον έλεγχο δράσεων, χρονοδιαγραμμάτων, οροσήμων, και παραδοτέων, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.

γ. Την υποβολή προτάσεων για την αναγκαία διαδικασία, οργανωτικές και νομοθετικές αλλαγές.

δ. Τη διασφάλιση της εναρμόνισης ή και της ενσωμάτωσης στη στρατηγική των πιθανών δράσεων άλλων φορέων με το ίδιο αντικείμενο. Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή παρακολουθεί και ενημερώνεται για τις δράσεις και τα έργα των φορέων του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα, ιδίως σε επίπεδο σχεδιασμού, επισημαίνει τυχόν αποκλίσεις από τις κατευθύνσεις, προτείνει διαρθρωτικές παρεμβάσεις και ενημερώνει τους οικείους φορείς για τις συνέπειες των αποκλίσεων.

ε. Την παροχή ενημέρωσης ανά δίμηνο προς το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την εξέλιξη των δράσεων με την υποβολή έκθεσης, επισημαίνοντας τυχόν αποκλίσεις και προτείνοντας διαρθρωτικές παρεμβάσεις όπου θεωρεί ότι αυτό είναι απαραίτητο για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη υλοποίηση του Έργου.

Λόγω του ότι πρόκειται για επείγουσες ρυθμίσεις, η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 9 το πρωί της Δευτέρας 12 Οκτωβρίου.

Τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

Βαριές ποινές σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής φέρνει το πολυνομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το βράδυ του Σαββάτου και στο οποίο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων μεταρρυθμίσεις στην φορολογία, το ασφαλιστικό, τον ΟΑΣΑ, την αγορά φυσικού αερίου και ορισμένες άλλες διοικητικές μεταρρυθμίσεις.

Για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα όπως η αυτόματη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και θυρίδων έως και στο 100% σε περίπτωση όπου δεν αποδοθούν ΦΠΑ άνω των 150.000 ευρώ.

Όσον αφορά τα πρόστιμα για παραβάσεις προβλέπονται αυτεπάγγελτες ποινικές διώξεις μετά από μηνυτήρια αναφορά της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων ενώ η ποινική διαδικασία ορίζεται πως δεν επηρεάζεται από την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής. Στην περίπτωση εκπρόθεσμης ή ανακριβούς υποβολής συνοπτικού πίνακα πληροφοριών ή φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 1 χιλιοστό των συναλλαγών του υπόχρεου φορολογούμενου για τις οποίες υπήρχε υποχρέωση τεκμηρίωσης. Τα πρόστιμα αυτά δεν μπορούν να είναι κάτω από 500 ευρώ και πάνω από 2.000 ευρώ.

Οσον αφορά στο ΦΠΑ στη περίπτωση που δεν εκδοθεί απόδειξη ή εκδοθεί ανακριβές στοιχείο το πρόστιμο που επιβάλλεται είναι 50% επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται στην περίπτωση που διαπιστώνεται υποβολή ανακριβών δηλώσεων ή η μη υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ με αποτέλεσμα να αποδίδονται στο δημόσιο μικρότερα ποσά φόρου από τα αναλογούντα.

Στην περίπτωση που κάποιος ανοίξει επιχείρηση ή γενικότερα ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς να έχει υποβάλει δήλωση έναρξης εργασιών προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 50% του ΦΠΑ που θα έπρεπε να είχε αποδοθεί για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας. 50% επί του αναγραφόμενου φόρου που δεν αποδόθηκε προβλέπεται και σε κάθε πρόσωπο μη υπόχρεο σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ το οποίο εκδίδει φορολογικά στοιχεία με ΦΠΑ.

Ανάλογο πρόστιμο επιβάλλεται και σε περίπτωση ανακριβούς απόδοσης παρακρατούμενων φόρων.

Παράλληλα, ορίζεται ως έγκλημα η φοροδιαφυγή στις παρακάτω περιπτώσεις:
α) προκειμένου ο δράστης να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,

β) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,

γ) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο τον φόρο αυτό.
Την ίδια στιγμή, παρακρατούμενοι φόροι, τέλη και εισφορές είναι εκείνοι που ρητά ορίζονται σε επί μέρους διατάξεις ότι παρακρατούνται και τελικά αποδίδονται στο Δημόσιο ή άλλο φορέα από πρόσωπο διάφορο του πραγματικού φορολογουμένου ενώ όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής από τα αναφερόμενα στη παράγραφο 1 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών: α) αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα ή στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν αποκρυβεί υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, ή β) αν το προς απόδοση ποσό του κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς που δεν αποδόθηκε ή αποδόθηκε ανακριβώς ή επεστράφη ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή διακρατείται υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση: αα) τις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας ή ββ) τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, τέλους ή εισφοράς σε κάθε άλλη περίπτωση.

4. Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας, ή τις εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.

5. Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών, εκτός και αν τα φορολογικά στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη κάποιας από τις πράξεις των παραγράφων 1 έως 4, οπότε ο δράστης τιμωρείται μόνο για την τελευταία ως αυτουργός ή συμμέτοχος.

Ειδικά, όποιος εκδίδει ή αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία για ανύπαρκτη συναλλαγή στο σύνολό της ή για μέρος αυτής, τιμωρείται: α) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και β) με κάθειρξη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.

Για την κάλυψη των παραπάνω ορίων δεν υπολογίζονται φορολογικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη κάποιας από τις πράξεις των παραγράφων 1 έως 4, οπότε ο δράστης τιμωρείται μόνο για την τελευταία ως αυτουργός ή συμμέτοχος. Θεωρείται ως πλαστό και το φορολογικό στοιχείο που έχει διατρηθεί ή σφραγιστεί με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς να έχει καταχωριστεί στα οικεία βιβλία της αρμόδιας φορολογικής αρχής σχετική πράξη θεώρησής του και εφόσον η μη καταχώριση τελεί σε γνώση του υπόχρεου για τη θεώρηση του φορολογικού στοιχείου.

Θεωρείται επίσης ως πλαστό το φορολογικό στοιχείο και όταν το περιεχόμενο και τα λοιπά στοιχεία του πρωτότυπου ή αντίτυπου αυτού είναι διαφορετικά από αυτά που αναγράφονται στο στέλεχος του ίδιου στοιχείου. Εικονικό είναι το φορολογικό στοιχείο που εκδίδεται για συναλλαγή ανύπαρκτη στο σύνολο της ή για μέρος αυτής ή για συναλλαγή στην οποία το ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη που αναγράφονται στο στοιχείο είναι άγνωστο φορολογικώς πρόσωπο, με την έννοια ότι δεν έχει δηλώσει την έναρξη του επιτηδεύματός του ούτε έχει θεωρήσει στοιχεία στην Φορολογική Διοίκηση.

Εικονικό είναι επίσης το στοιχείο που φέρεται ότι εκδόθηκε ή έχει ληφθεί από εικονική εταιρία, κοινοπραξία, κοινωνία ή άλλη οποιασδήποτε μορφής επιχείρηση ή νομική οντότητα ή από φυσικό πρόσωπο για το οποίο αποδεικνύεται ότι είναι παντελώς αμέτοχο με τη συγκεκριμένη συναλλαγή, οπότε στην τελευταία αυτή περίπτωση η ποινική δίωξη ασκείται κατά του πραγματικού υπευθύνου που υποκρύπτεται.

Τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία συναλλαγής κατώτερη της πραγματικής θεωρούνται πάντοτε για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ως ανακριβή, ενώ τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία μεγαλύτερη της πραγματικής θεωρούνται ως εικονικά κατά το μέρος της μεγαλύτερης αυτής αξίας. Δεν είναι εικονικό για τον λήπτη το φορολογικό στοιχείο το οποίο αφορά πραγματική συναλλαγή, αν το πρόσωπο του εκδότη είναι διαφορετικό από αυτό που αναγράφεται στο στοιχείο.

Δεν είναι εικονικό το φορολογικό στοιχείο που εξέδωσε ή έλαβε η κοινωνία κληρονόμων ή ο κληρονόμος ή σύζυγος ή τέκνο αποβιώσαντος ή συνταξιοδοτηθέντος συζύγου ή γονέα, το οποίο φέρεται ότι εκδόθηκε ή λήφθηκε από τον αποβιώσαντα ή συνταξιοδοτηθέντα επιτηδευματία, εφόσον αφορά πραγματική συναλλαγή και πριν από κάθε είδους φορολογικό έλεγχο, έχει καταχωρηθεί στα βιβλία, τόσο του λαμβάνοντα, όσο και του εκδώσαντα το στοιχείο, η αξία αυτού έχει συμπεριληφθεί στις οικείες δηλώσεις ΦΠΑ και φορολογίας εισοδήματος και έχει γίνει η απόδοση των φόρων που προκύπτουν από το στοιχείο αυτό.

6. Με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους τιμωρείται ο υπόχρεος που δεν εκδίδει ή εκδίδει ανακριβώς τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις στοιχεία ή παραστατικά πωλήσεων κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, εφόσον το συνολικό ύψος των συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα οικεία στοιχεία ανέρχεται τουλάχιστον στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος]

7. Για την επιμέτρηση της ποινής λαμβάνεται ιδίως υπόψη το ύψος του ποσού που αποκρύφτηκε ή δεν αποδόθηκε και η διάρκεια της απόκρυψης ή μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης ή διακράτησης. Η μεταχείριση από το δράστη ιδιαιτέρων τεχνασμάτων συνιστά επιβαρυντική περίσταση.

Πηγή: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.