ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΓΟΠΟΤΙ ΜΕ «ΜΑΪΜΟΥ» ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ

Δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που ξοδεύτηκαν για πλασματικές υπερωρίες, αλλά και «μαϊμού» επιδόματα ή συμμετοχές σε πολλαπλές επιτροπές, ζητά να πάρει πίσω το υπουργείο Οικονομικών από όσους είχαν βάλει παράνομα αυτά τα χρήματα στην τσέπη.

Του Βαγγέλη Δουράκη

Δεν ήταν λίγα τα «τρωκτικά» του δημοσίου που είχαν μυριστεί εύκολο χρήμα και οικειοποιηθήκαν ποσά που πίστευαν ότι ποτέ δεν θα τους ζητηθούν πίσω, αφού είχαν ως «ασπίδα» τους το ίδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Με έγγραφό του το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ζητά από τους δημοσιονομικούς ελεγκτές να προχωρήσουν στην ανάκτηση των χρημάτων αυτών. Με το έγγραφο αυτό ενεργοποιείται η διάταξη της παραγράφου 11 του άρθρου 45 του τελευταίου νόμου που κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης (Ν. 4071/2012), με το οποίο κλείνει η νομική «κερκόπορτα» που ευνοούσε τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος.

Μέχρι τώρα, όπως τονίζουν στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αλλά και ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, οι δημοσιονομικοί έλεγχοι έδειχναν παραβάσεις αλλά το Ελεγκτικό Συνέδριο εμπόδιζε το Κράτος να ανακτήσει χρήματα που του ανήκουν, με μια νομολογία που θεωρούσε πως όταν ο Πάρεδρος ή Επίτροπος του ΕΣ έχει προεγκρίνει τις συγκεκριμένες δαπάνες, αυτές έχουν a priori το τεκμήριο της νομιμότητας και δεν μπορούν να υποστούν κατασταλτικό έλεγχο.

Έμεναν έτσι ασύδοτοι χωρίς καταλογισμούς και χρηματικές ποινές, όσοι είχε ήδη αποδειχτεί πως έβαλαν χέρι ή διασπάθισαν δημόσιο χρήμα, παρά την «προβιά» της νομιμότητος που είχαν οι απολαβές τους.

Ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης έχει αποστείλει στη δικαιοσύνη περισσότερες από 1.000 υποθέσεις παρανόμων πληρωμών αλλά σε πολλές περιπτώσεις το Κράτος δεν μπορούσε να ζητήσει «πίσω τα λεφτά» (ως «αχρεωστήτως καταβληθέντα»), έστω και αν αποδεδειγμένα δεν έπρεπε να τα έχει πληρώσει ποτέ, γιατί προσέκρουε στη συγκεκριμένη νομολογία.

Παρά δηλαδή τις αποκαλύψεις των ελεγκτών, το Ελεγκτικό Συνέδριο θεωρούσε εξ ορισμού νόμιμη τη δαπάνη που είχε προεγκρίνει και προσέφερε «οχυρό» για όσους πιάνονταν να τρώνε «με χρυσά κουτάλια», να μην επιστρέφουν αυτά τα χρήματα.

Για να γίνει δυνατός ο καταλογισμός σε βάρος υπαλλήλων για «αχρεωστήτως ληφθείσες αποδοχές», η νέα διάταξη επιτρέπει πλέον την αναθεώρηση των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής δαπανών, έστω και αν έχουν εγκριθεί από Πάρεδρο ή Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη φάση του «προληπτικού ελέγχου» που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Γίνεται έτσι δεκτό ότι η κατ΄αρχήν έγκριση νομιμότητος της δαπάνης που γίνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν αποτελεί θέσφατο, αλλά μπορεί να ανατραπεί ύστερα από αίτηση του υπουργού Οικονομικών, εάν επικαλεστεί πχ «πλάνη περί το νόμο» ή μετά από εντοπισμό νέων στοιχείων κατά τη διενέργεια διοικητικών ελέγχων, που στοιχειοθετούν αντικειμενικά την απόρριψη της θεωρημένης δαπάνης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε χρόνο το Ελεγκτικό Συνέδριο προεγκρίνει εντάλματα πληρωμής του δημοσίου ύψους 140 δισ. ευρώ (διάφορες πληρωμές για μισθούς, συμβάσεις κλπ). Πρόκειται για συναλλαγές και πληρωμές υπουργείων, ΟΤΑ, ασφαλιστικών ταμείων, ΝΠΙΔ κλπ.

Όπως προκύπτει από τα πορίσματα δημοσιονομικών ελέγχων, οι σταγόνες που ξεχείλισαν το ποτήρι, ήταν οι εξής:

- στον ΟΕΕΚ μοιράστηκαν τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ «αχρεωστήτως
καταβληθείσες» αποδοχές και αποζημιώσεις σε υπαλλήλους, μετά από
θεώρηση σχετικών χρηματικών ενταλμάτων.
- στην ΥΠΑ μια ντουζίνα υπάλληλοι απεσπασμένοι στο εξωτερικό
(σε Καναδά και Βρυξέλες), εισέπρατταν το αυξημένο ποσό της αποζημίωσης
EUROCONTROL (ανέρχεται και στα 1.500 ευρώ μηνιαίως) ενώ παράλληλα ορισμένοι υπέγραφαν «παρών» στις μονάδες τους στην Ελλάδα για να εισπράττουν το επίδομα, ενώ πολλοί υπάλληλοι πληρώνονταν για «μαϊμού» υπερωρίες.
- στο ΝΑΤ ο Πρόεδρος, ο Αντιπρόεδρος και η Γεν. Διευθύντρια είχαν
εισπράξει «πάγια γραφικά έξοδα» χιλιάδων ευρώ, χωρίς να τα
δικαιούνται.

- Στο υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μοιράστηκαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε πλασματικές υπερωρίες και επιτροπές «μαϊμού»

Πίσω από την τυπολατρία όμως ίσως κρύβονταν και ιδιοτελή συμφέροντα, αφού συχνά διαπιστωνόταν πως με τις αποφάσεις αυτές «οχυρώνονταν» ακόμα και στελέχη του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή δημοσιονομικοί ελεγκτές που ελάμβαναν και αυτοί παρατύπως αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης ή τα ειδικά επιδόματα του υπουργείου στο οποίο τοποθετούνταν ελεγκτές (πέραν των ΔΙΒΕΕΤ που έπαιρναν ούτως ή άλλως από το υπουργείο Οικονομικών και ήταν άλλος ένας μισθός).

Για παράδειγμα, στο υπουργείο Υποδομών και στην περίπτωση της ΥΠΑ, έξι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δώδεκα της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου στο υπουργείο έπαιρναν παρατύπως υπερωρίες και επιδόματα όπως οι κανονικοί υπάλληλοι της ΥΠΑ. Το ίδιο και στο Υπουργείο Υγείας.

 

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. ΜΑΖΙ ΤΑ ΦΑΓΑΜΕ .ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ.

    ΕΠΕΙΤΑ ΤΟΥΣ ΦΤΑΙΕΙ  ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ.

    ΔΥΣΤΥΧΩΣ

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.