ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη δημοσιότητα για διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας

To πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, με το οποίο ρυθμίζονται θέματα οργάνωσης, αλλά και το πλαίσιο ιδιωτικοποιήσεων και παραχωρήσεων στο Εθνικό Λιμενικό Σύστημα, δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα για διαβούλευση.

Στη δημοσιότητα για διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας

Για πρώτη φορά, δίνεται η δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας για πλοία άνω των 3.000 ΚΟΧ (Κόροι Ολικής Χωρητικότητας) και τα σκάφη αναψυχής. Στο πολυνομοσχέδιο, με τίτλο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», επαναπροσδιορίζεται η υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στο υπουργείο Ναυτιλίας, καταρτίζεται το νέο οργανόγραμμα με τις διευθύνσεις, ενώ, ρυθμίζονται ζητήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και προστασίας των δικαιωμάτων των επιβατών.

Ακόμη, προωθούνται και απλουστεύονται θέματα ανάπτυξης ναυτιλιακών επιχειρήσεων, ενώ, με στόχο την ανάπτυξη των νησιών θεσπίζεται η ρήτρα νησιωτικότητας και συστήνεται Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής και σχετικό Ερευνητικό Ινστιτούτο. Αναφορικά με τις παραχωρήσεις λιμένων, σύμφωνα με το άρθρο 36, θεσμοθετείται το νομικό πλαίσιο για τη δημιουργία τεσσάρων δικτύων που θα λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, ενώ, με το άρθρο 38 ιδρύεται Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και κύρια αρμοδιότητα την παρακολούθηση της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής στον λιμενικό τομέα, καθώς και την εποπτεία των λιμένων, κρατικών και ιδιωτικών.

Συγκεκριμένα, τα λιμενικά δίκτυα που δημιουργούνται είναι:

- Το Αττικό Λιμενικό Δίκτυο με επικεφαλής τον ΟΛΠ, στον οποίο εντάσσονται τα λιμάνια της Ραφήνας, του Λαυρίου και της Ελευσίνας.

- Το Δίκτυο Λιμένων Βορείου Ελλάδος υπό τον ΟΛΘ, στον οποίο εντάσσονται τα λιμάνια του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

- Το Δίκτυο Λιμένων Δυτικής Ελλάδος με τα λιμάνια της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας.

- Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Επίσης, το Λιμενικό Ταμείο Χαλκίδας μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία του Ν. 2932/2001 και συγχωνεύεται με τα λιμενικά ταμεία της Εύβοιας.

Μέσω της περιγραφόμενης διαδικασίας επιβάλλεται η διαμόρφωση ενός νέου επιχειρησιακού και στρατηγικού σχεδιασμού των δημιουργούμενων δικτύων, με σκοπό τη μεγιστοποίηση των πλεονεκτημάτων των συνεργειών και της κατανομής των λειτουργιών. Άμεσο αποτέλεσμα του εγχειρήματος, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, είναι η σημαντική βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εκμετάλλευσης, ο ορθολογικός προγραμματισμός των επενδύσεων, των συμπράξεων με ιδιωτικά κεφάλαια, και η αξιοποίηση του απασχολούμενου προσωπικού.

Ωστόσο, τις έντονες αντιδράσεις των ναυτεργατικών σωματείων προκαλεί η δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας σε κατώτερα πληρώματα πλοίων των 3.000 ΚΟΧ και σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτου σημαίας, που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο.

Ειδικότερα, στο άρθρο 17 προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και με την προϋπόθεση ότι ισχύει αντίστοιχη συλλογική σύμβαση εργασίας, δύνανται να συνάπτονται ατομικές συμβάσεις εργασίας μεταξύ του πλοιοκτήτη ή του πλοιάρχου ή του διαχειριστή ή του εκπροσώπου ή του πράκτορα του πλοίου και Έλληνα ναυτικού, για ναυτολόγηση σε θέση κατωτέρου πληρώματος σε φορτηγά πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 3.000 ΚΟΧ. Η εν λόγω ρύθμιση περιλαμβάνει και τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτου σημαίας.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογιώργος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε ότι «το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με το σχετικό άρθρο του νομοσχεδίου αποσκοπεί στην πλήρη κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας (Ποντοπόρου ναυτιλίας- ΠΝΟ) στις συγκεκριμένες κατηγορίες πληρωμάτων, ενώ, δίνεται πλέον η δυνατότητα νομιμοποίησης των ατομικών συμβάσεων και διευκόλυνσης στις εφοπλιστικές εταιρείες να προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς ως κατώτερα πληρώματα, με μισθούς πολύ χαμηλότερους από τις υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας».

«Το συνδικαλιστικό κίνημα των ναυτεργατών απορρίπτει οποιαδήποτε τέτοια μεθόδευση και τονίζει ότι είναι αδιαπραγμάτευτος όρος η πλήρης εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, όπως έχουν διαμορφωθεί μέσα από τις διαπραγματεύσεις των τελευταίων χρόνων», προσθέτει ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εργατολόγου Μαριετίνας Στεφανάτου, εάν το συγκεκριμένο άρθρο περάσει και ψηφιστεί στο πολυνομοσχέδιο μετά τη διαβούλευση, δημιουργεί ένα δικαστικό προηγούμενο και διεμβολίζει την υποχρεωτικότητα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και του καθορισμού της αμοιβής. Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι αν τελικά το συγκεκριμένο άρθρο υιοθετηθεί τότε ανοίγει άμεσα ο δρόμος και στους ακτοπλόους να μπορούν να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια και να ζητήσουν και αυτοί ατομικές συμβάσεις εργασίας για τα πληρώματα.

Συνδικαλιστικά στελέχη της ναυτεργασίας έχουν αναφέρει ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, στην πρόσφατη συνάντησή του με την ΠΝΟ, ζήτησε μείωση των οργανικών συνθέσεων στα πληρώματα των πλοίων που εκτελούν άγονες γραμμές, μείωση κατά 15% των μισθών στο ξενοδοχειακό προσωπικό, αλλά και μείωση κατά 30% του προσωπικού της ίδιας κατηγορίας πάνω στο πλοίο, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας στην ακτοπλοΐα.

Πάντως, από την πλευρά του το υπουργείο Ναυτιλίας προσδίδει στη συγκεκριμένη ρύθμιση για τις ατομικές συμβάσεις, χαρακτήρα κινήτρου για την αύξηση της απασχόλησης.

«Με την εν λόγω ρύθμιση πραγματοποιούνται οι αναγκαίες διαρθρωτικές παρεμβάσεις και προσαρμογές στις ανάγκες του διεθνούς ανταγωνισμού, προκειμένου να καταστεί εφικτή όχι μόνο η διατήρηση των θέσεων εργασίας, αλλά και η αύξηση της απασχόλησης και εν προκειμένω η αύξηση των προσφερομένων θέσεων εργασίας για Έλληνες ναυτικούς» αναφέρεται στο σχετικό άρθρο του πολυνομοσχεδίου.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.